Mattias, april 2006

Hela natten pratar vi. Exakt hela natten. Hisnande anekdoter med kvicka slut. Allvarliga saker. Våra ord tar aldrig slut.

– Jag känner alltid att jag pendlar mellan hybris och självförakt, säger jag.

Han spärrar upp ögonen och nickar.

– Tack, du satte just orden på det jag alltid har tänkt.

– Fast du är ju i alla fall popstjärna, det borde ligga väldigt naturligt för dig, säger jag.

Vi skrattar. 
Strax därpå lägger vi oss, håller om varandra, en kyss i nacken, en arm om mig. Vi sover resten av det som fortfarande kan kallas natt.

Två år senare hör jag honom upprepa exakt det jag sa den natten i en intervju i ett stort tv-program på bästa sändningstid: "Jag känner alltid att jag pendlar mellan hybris och självförakt". Då hade vi inte längre någon kontakt.

Han blev en av landets största popstjärnor, men han citerade mig.

Trackback
RSS 2.0